2011-03-11

Published 星期五, 3月 11, 2011 by with 8 comments

多工與生產力 - multitasking and productivity


image attribute to http://www.flickr.com/photos/chimchim/429086812/

今天於 Lifeehacker 看到一篇引述討論多工的文章;移動裝置上的應用所謂的 multitasking 是指同一時間內可以有多個程式在背景運行,但是基本上螢幕都是被單一應用所佔據,有人認為這樣的設計有助於生產力的提升,因為你一次只會專注於一個應用,不會被其他的程式所干擾。不過,人腦的多工和應用程式的多工是不一樣的,如下引述:

However, the argument that multitasking on computers is bad because humans can't multitask is flawed. It uses the word «multitasking» in two different ways, but implies that the two kinds of multitasking are somehow the same thing. They're not: a task (or an app) on a computer, and a task performed by a human don't map to each other one-to-one. In fact, a single task performed by a human can easily make use of several applications running concurrently on a computer.
quote attribute to http://ignorethecode.net/blog/2011/03/04/multitasking/

頗有所感!譬如說我現在正在進行一個 撰寫Blog 的任務,同一時間我可能會開啟 不只一個 的應用程式,像是瀏覽器、文字編輯器、圖形編輯器、字典等等...,就應用程式而言的確是多工;不過對我而言,我卻是專注於 撰寫Blog 這件單一任務之上。如果硬要規定我螢幕一次只能顯示一個應用的全景,那反而只會降低我寫作的生產力。

有人說平板是消費媒體的工具,而非生產工具;也有人論述一個應用佔據一個畫面可以增加專注力,適合生產。怎麼說呢,我想面對不同的情境應該各有擅場;清楚的是,面對這樣的設計,我們依然有辦法可以做一些什麼,讓這些固有的限制,透過調整來達成妥協,直到更好的方案出現為止 (例如:把相關性高的app擺放在相鄰近的位置),對吧!

各位讀者對於手機或者平板裝置,一次只能顯示一個應用有什麼看法或是撇步嗎,歡迎留言討論唷 :)

... .. ....
      edit

8 Comments:

張貼留言